Nasza baza

Sala doświadczania świata, stymuluje rozwój poprzez ruch, światło, dźwięk, ruchome obrazy, żywe kolory, które przykuwają uwagę osób dotychczas zamkniętych w świecie własnych wyobrażeń. Odbiorcami tego typu terapii są dzieci z niepełnosprawne intelektualnie, mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, zespołem Downa, zaburzeniami mowy na tle neuronalnym. Seans w sali doświadczania świata jest doskonałym środkiem doraźnym na zaburzenia emocjonalne, nadpobudliwość. Podczas spotkań w sali terapeutycznej panuje specyficzna atmosfera relaksu i odprężenia, wytworzona za pomocą odpowiedniej muzyki, dźwięków, gry świateł oraz innych bodźców. Harmonijnie skomponowana sala wywołuje ożywienie, motywację do działania i poznawania. Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie, relaks i wyciszenie.

  • Projektor kolorów i obrazów – jego podstawowym celem jest uwrażliwianie zmysłu wzroku na bodźce wizualne, koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się na ścianie barwach i obrazach, rozwijanie kontroli nad pracą oczu.
  • Lustrzany kącik – pozwala skupić uwagę dziecka na samym sobie (swojej mimice, gestykulacji, ruchach) co wpływa na kształcenie u niego świadomości siebie, swego ciała, poszczególnych jego części oraz orientacji w przestrzeni.
  • Lampa UV z elementami świetlnymi – urządzenie uspokajające, skupiające uwagę na przedmiotach, materiałach reagujących na promienie UV.
  • Światłowody – dostarczają silnych wrażeń wzrokowych poprzez zmieniające się kolory. Zwiększają koncentrację uwagi, wzbudzają zainteresowanie oraz chęć do działania (dotykania, chwytania ).
  • Kolumny wodne – Dostarczają silnych wrażeń wzrokowych (poruszające się w kolumnie, zmieniające kolor bąbelki), dotykowych (wibracje towarzyszące wydzielaniu się bąbelków oraz temperatura), słuchowych (specyficzny dźwięk włączonej kolumny i bulgoczącej wody – szmery, bulgotanie). Umożliwiają koncentrację uwagi oraz doskonalą umiejętność wodzenia wzrokiem.
  • Tor świetlno – dźwiękowy z tablicą kurantów – ma wpływ na zmysły wzroku (różne kolory), słuchu (różne dźwięki, tony), dotyku. Doskonali koncentrację uwagi (skupianie wzroku na kolorach), sprawność manualną (przyciskanie przycisków), koordynację wzrokowo – ruchową, rozwija równowagę (podczas chodzenia po kolorowych polach). Zachęca, aktywizuje do działania dając poczucie sprawstwa, zależności: przyczyna – skutek (każdy ruch ręki, nogi staje się dla dziecka słyszalny, widzialny).
  • Kamienie dotykowe i tablice dotykowo manipulacyne – dostarczają wrażeń dotykowych, usprawniają ruchy rąk, kształtują koordynację wzrokowo – ruchową.

Sala ze sprzętem do Integracji Sensorycznej

Przystosowana jest do pracy z dziećmi z różnego rodzaju zaburzeniami. Wyposażona jest w basen suchy z kulkami, równoważnie, materace rehabilitacyjne, tablice i kostki do ćwiczeń indywidualnych, schody do nauki chodzenia, drabinki, piłki… Do ćwiczeń ogólnorozwojowych wykorzystuje się zestaw klocków gąbkowych, zjeżdżalnie, ławeczki równoważne, kosze do koszykówki, bramki do piłki nożnej.

Zajęcia mają formę zabawy, podczas której dziecko nie uczy się konkretnych czynności, ale jego układ nerwowy jest tak stymulowany, żeby coraz lepiej przetwarzać bodźce sensoryczne, co prowadzi do lepszego funkcjonowania dziecka. Adekwatna integracja odebranych informacji jest podstawą uczenia się, ma wpływ na prawidłowy rozwój ruchowy, emocjonalny i poznawczy. Ten rodzaj terapii znajduje coraz więcej zwolenników doceniających jej pozytywny wpływ na rozwój dziecka.