Kącik logopedyczny
7-9 miesiąc Dziecko powtarza proste sylaby; rozróżnia kiedy mówisz do niego przyjaźnie, a kiedy się złościsz.
12 miesięcy Dziecko kojarzy osoby ze określającymi je słowami („mama”, „baba”, „ciocia”). Rozmawiaj z nim jak najczęściej, prostym językiem, używając łatwych do powtórzenia wyrazów dźwiękonaśladowczych (kura to „ko-ko”, pies to „hau-hau”). Czytaj książeczki i opowiadaj co widać na obrazkach; baw się w wyliczanki i śpiewaj.
18-24 miesiące Dziecko zaczyna mówić bardzo prostymi zdaniami, szybko używa coraz większej liczby słów.
36 miesięcy Dziecko sprawnie posługuje się prostymi zdaniami.
3-latek powinien wymawiać: wszystkie samogłoski, spółgłoski: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, k ki, g, gi, ch, i li, j, ł, d, n, ś, ź, ć, dź, ń,
zaczynają się pojawiać: s, z, c, dz, czasami sz, ź, cz, dż.
u 4-letniego dziecka: utrwalają się: s, z, c, dz, pojawiają się sz, ż, cz, dż, pojawia się r.
5-latek powinien już wymawiać: sz, ż, cz, dż.
6-7- latek utrwala się głoska r.
Dyslalia to fachowe określenie wad wymowy. Polegają one na realizacji głosek niezgodnie z ustaloną przez zwyczaj społeczny normą w danym języku.
Sygmatyzm – zastępowanie głosek w obrębie trzech szeregów głosek (I – szegeg ciszący ś ź ć dź, II szereg syczący s z c dz, szereg szumiący sz ż cz dż); dziecko zamiast sowa mówi „śowa” lub „szowa”.
- Mogisygmatyzm – opuszczanie głosek (tzw. elizje); dziecko zamiast sowa mówi „owa”, zamiast zamek mówi „amek” itd.
- Seplenienie międzyzębowe – język znajduje się w linii środkowej lub z boku jamy ustnej, wysuwa się między zęby, jest spłaszczony, brak rowka i dlatego powietrze rozprasza się po całej jego powierzchni. W wymowie osób sepleniących międzyzębowa pozycja języka może pojawiać się również przy artykulacji innych głosek zębowych, takich jak: t, d, n.
- Seplenienie boczne – artykulacja polega na niesymetrycznym ułożeniu całego języka; szczelina nie tworzy się wzdłuż linii środkowej języka lecz w częściach bocznych.
- Seplenienie nosowe – układ języka jest prawidłowy, podniebienie miękkie nie jest zupełnie opuszczone, co powoduje, że w czasie artykulacji głosek powietrze wydychane jednocześnie wydostaje się przez nos i usta.
Rotacyzm – polega na nieprawidłowej wymowie głoski r.
- Pararotacyzm – zastępowanie (substytucja) głoski r innymi głoskami wymawianymi prawidłowo np.: j, ł, d, w, l; (przykład: rower – jowej, łoweł, dowed, wowew, r- lowel).
- Mogirotacyzm – opuszczenie (elizja) głoski r. Głoska r w systemie fonetycznym dziecka nie istnieje (przykład: ryba – yba).
- Rotacyzm właściwy – polega na deformacji głoski r, czyli tworzeniu dźwięku niewystępującego w systemie fonetycznym naszego języka. Na skutek zmiany miejsca artykulacji głoska r powstaje w innym miejscu i brzmienie jej jest zdeformowane.
Kappacyzm – polega na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych zwartych : k, ki.
- Parakappacyzm – zamiana głosek: k, ki na t, ti. (przykład: kura – tura, kino – tino).
- Mogikappacyzm – opuszczanie głosek tylnojęzykowych zwartych. Głoski te nie występują w systemie fonetycznym dziecka (przykład: kura – ura, kino – ino).
- Kappacyzm właściwy – deformacja tych głosek jest wynikiem zwarcia krtaniowego, w rezultacie którego powstają brzmienia zbliżone do: k, ki.
Gammacyzm – polega na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych zwartych : g, gi, h, hi.
- Paragammacyzm – zamiana głosek: g, gi,h na d, di, t (przykład: góra – dóra, gitara – ditara, hokej – tokej).
- Mogigammacyzm – opuszczanie głosek tylnojęzykowych zwartych. Głoski te nie występują w systemie fonetycznym dziecka (przykład: góra – óra, hokej – okej).
- Gammacyzm właściwy – deformacja tych głosek jest wynikiem zwarcia krtaniowego, w rezultacie którego powstają brzmienia zbliżone do: g, gi.
Ćwiczenia - kappacyzm i gammacyzm
Lambdacyzm – polega na nieprawidłowej realizacji głoski l.
- Paralambdacyzm – zamiana głoski l ( substytucja ) na inną głoskę wypowiadaną prawidłowo: najczęściej j (przykład: lalka – jajka).
- Mogilambdacyzm – brak głoski l w systemie fonetycznym dziecka (przykład: las – as).
- Lambdacyzm właściwy – deformacja głoski l w postaci m. in.: międzyzębowej, l bez zwarcia czubka języka z wałkiem dziąsłowym górnym, l bez prawidłowej pionizacji języka.
Betacyzm – polega na nieprawidłowej realizacji głoski b.
- parabetacyzm – zamiana głoski b ( substytucja ) na inną głoskę wypowiadaną prawidłowo (przykład: bałwan – jałwan, bałwan – wałwan).
- mogibetacyzm – brak głoski b w systemie fonetycznym dziecka (przykład: bałwan – ałwan).
- deformacje głoski – wszelkie deformacje głoski b.
Mowa bezdźwięczna – to zaburzenia w realizacji dźwięczności, które polegają na nie wymawianiu głosek dźwięcznych w, wi, b, bi, d, g, gi, ź, dź, z, dz, ż, dż (wyjątek stanowią samogłoski oraz spółgłoski sonorne: r, l, m, n, li, j, m, ń), a także zastępowaniu ich odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi (f, fi, p, pi, t, k, ki, ś, ć, s, c, sz, cz) lub myleniu obu szeregów (przykład: arbuz – arpus, bitwa – pitwa, daj – taj, granica – kranica, gimnastyka – kimnsastyka, dzbanek – cpanek, dżdżownica – czczownica, dziwny – ciwny, towar – tofar, telewizja – telefisja, wąwóz – fąfós, bagaże – pakasze, przedrzeźniać – przetsześniać).
- Paralalia – ( substytucja dźwięku ) zamiast spółgłosek dźwięcznych wymieniane są odpowiednie bezdźwięczne (przykład: bułka – pułka, woda – fota, góra – kóra, koza – kosa, żaba – szaba, dom – tom, dżem – czem)
- Mogilalia – ( elizja dźwięku ) opuszczanie odpowiednich głosek dźwięcznych.
- (przykład: bułka – ułka, woda – oda, góra – óra, koza – koa).
- Deformacje – spółgłoski dźwięczne realizowane są w postaci głosek pół-dźwięcznych z dźwięczną fazą początkową i bezdźwięczną końcową (lub odwrotnie).
Na terapię logopedyczną uczęszczają wszystkie dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego lub wczesnym wspomaganiu rozwoju, opiniami o potrzebie objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz dzieci z wadami wymowy i z opóźnionym rozwojem mowy.
Zajęcia logopedyczne odbywają się raz w tygodniu. Trwają od 20 – 60 min. Zazwyczaj są to spotkania indywidualne lub w parach,rzadziej małych grupach.
Rodzice otrzymują gotowe pomoce do utrwalania w domu efektów terapii i stymulowania rozwoju mowy. Podczas opracowywania tych materiałów wykorzystywane są różne metody aktywizujące, oparte na działaniu, angażujące różne funkcje psychiczne.
- Diagnoza logopedyczna
II. Ćwiczenia przygotowujące narządy artykulacyjne do wywołania zaburzonych głosek
a) ćwiczenia oddechowe – wyrabianie oddechu dla mowy, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi. - b) ćwiczenia narządów artykulacyjnych – usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w sylabach, logotomach, wyrazach, zdaniach z nasileniem głoski ćwiczonej.
- c) ćwiczenia emisyjno – głosowe – wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.
III. Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy
- wywołanie głoski w izolacji,
- utrwalanie głoski korygowanej w sylabach otwartych i zamkniętych,
- utrwalanie głoski korygowanej w strukturze logotomowej,
- utrwalanie głoski korygowanej w wyrazach w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- utrwalanie głoski korygowanej w zdaniach,
- automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadanie ilustracji, historyjek obrazkowych, rozmowy kierowane,
- ćwiczenia utrwalające z wykorzystaniem komputera.
- Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną:
- ćwiczenia ortofoniczne,
- ćwiczenia stymulujące rozwój słuchu fonematycznego – usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych,
- ćwiczenia i zabawy z muzyką – logorytmika,
- ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka,
- ćwiczenia rozwijające słownik czynny i bierny,
- ćwiczenia w czytaniu i pisaniu,
ćwiczenia w zakresie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, - ćwiczenia orientacji przestrzennej,
- ćwiczenia pamięci,
- ćwiczenia pamięci symultatywnej,
- ćwiczenia pamięci sekwencyjnej,
- ćwiczenia pojemności pamięci,
- ćwiczenie umiejętności myślenia przyczynowo- skutkowego.